Nuttig om weten
gezond blijven
gezond blijven

Blijf actief

Bekijk de tips op www.fitinjehoofd.be

Wanneer u fysieke inspanningen verricht zult u zich beter voelen. Ploegsporten geven u ook een gevoel van erbij horen, wat goed is voor u.

Uw lokale raadgever kan u informatie geven betreffende vrije tijd, ontspanningsmogelijkheden en sportgroepen in uw omgeving.

Zie ook onze brochure “gezonde voeding en fysische inspanningen”



Eet gezond

Het is waar: u bent wat u eet. Of het nu toegespitst wordt op het werk of alleen maar is voor een goede nachtrust, hetgeen u eet heeft er een invloed op. Probeer suikerrijke en/of cafeïnerijke dranken en voedsel te vermijden, maar gebruik als tussendoortje fruit of groenten. Niet alleen zal uw huid er beter uitzien, u zult u ook veel beter voelen.

U kan zich laten begeleiden door uw huisarts of een diëtiste.



Voldoende slaap

Slaap is heel belangrijk, niet alleen om uw lichaam te laten rusten na een lange dag, maar evenzeer om uw terug op te laden en uw geest te laten rusten. Voor een volwassen persoon is tussen 7 à 9 uren slapen per dag voldoende. Zowel minder als meer kan schadelijk zijn voor uw gezondheid.

Indien u slaapproblemen hebt praat erover met uw huisarts.



Spreek over uw gevoelens


Stapel uw gevoelens niet op!!

Indien u in vertrouwen met iemand kunt spreken over uw gevoelens is de kans groter dat u geestelijk gezond blijft en u een realistisch beeld behoudt van hoe de dingen zijn. Die vertrouwenspersoon moet niet noodzakelijk een professioneel zijn; het kan een vriend(in) zijn, een familielid of iemand anders die u vertrouwt.

Maar indien u meer gestructureerde hulp nodig hebt, spreek met uw huisarts of een andere gezondheidswerker.



Participeer in de gemeenschap

Uit studies blijkt dat wanneer iemand zich engageert voor gemeenschapsprojecten en/of vrijwilligerswerk, dat die persoon zich gelukkiger voelt. Dus probeer u te engageren voor vrijwilligerswerk – het is trouwens een goede manier om mensen te ontmoeten.

U kunt uw keuze maken tussen heel veel mogelijkheden van vrijwilligerswerk op de website www.vrijwilligerswerk.be .

Indien u dit wenst kan dit besproken worden met de verantwoordelijke vrijwilligerswerk van de diverse organisaties. Hij/zij zal u graag de nodige informatie geven om aan de slag te kunnen gaan.



Zoek een plaats om tot rust te komen


Laat de winkelcentra en uw televisie eens voor wat ze zijn en ga in de natuur om uw stemming te verbeteren. Een ambtenaar in het gemeentehuis kan u helpen bij het vinden van een gezellige groene plaats in uw buurt.



Probeer alcohol en drugs te vermijden

Alcohol bevat een bestanddeel dat uw stemming beïnvloedt, vermijdt dus het gebruik ervan om uw emotionele toestand te beheersen.

Drugs als cannabis kunnen eveneens uw vermogen om zaken emotioneel te verwerken verminderen.



Vraag hulp

Herinner, er is niets mis met hulp vragen!!

De beste plaats om dit te doen is bij uw huisarts. Indien u meer hulp nodig hebt zal uw huisarts u wel op de juiste weg helpen.